Nuorten lentopalloerotuomarileiri 2016
Kuvassa leiriläisten ryhmäkuvia, jossa harjoiteltiin keskittymistä – jouduimme pidättelemään naurua, mitä kuului paljon harjoitusten ulkopuolella.
NUORTEN LENTOPALLOEROTUOMARILEIRI 2016
Aika: 4.-5.7.2016
Paikka: Kisakallion Urheiluopisto, Lohja
Kouluttajat: Mira Caven, SLeL Lounainen alue, aluekouluttaja Esa Virta, SLeL Lounainen alue, pääkouluttaja
TAUSTAA
Lentopalloliiton aluekouluttajien tuomarikoulutuksesta keräämien kokemusten perusteella lounaisella alueella päätettiin käynnistää myös tuomarien leirityskokeilu. Kokeilussa nuoret tuomarit kertaavat sääntöjä ja harjoittelevat tuomarina toimimista leiriolosuhteissa yhdessä joukkueen kanssa. Tuomarien toiminnan kehittämisen painopisteiksi leirin kouluttajat asettivat sääntöjen ja tuomaritekniikan kehittämisen III-luokan tuomarilisenssin vaatimalle tasolle. Käytännön harjoitteissa pyrittäisiin pelinomaisten suoritusten havainnointiin, virheiden perusteella reagointiin ja toimintaan eli virheen ilmaisu puheella tai vihellys ja aina käsimerkit.
SUUNNITELMA JA TOTEUTUS
Tällä historian ensimmäisellä tuomarileirillä kerrattiin sääntöjä, tuomariuden vaatimuksia, ottelun johtamista ja ottelun protokollaa.
Teoriaosuudet opiskeltiin luokkaopetuksena ja rytmitetään siten, että opittua päästiin harjoittelemaan käytännössä joukkueiden harjoitteissa. Tällaisia asioita olivat pallon käsittely, erilaiset verkkotilanteet ja esim. takapelaajan hyökkäys ja rajapallot. Leirin aikana teetetään useita erilaisia kokeita ja testejä, kuten havaintotestejä. Esimerkkinä havaintotestistä pallon putoaminen rajan läheisyyteen: havainnot 2m, 6m ja 12m etäisyyksiltä; jolla osoitetaan miten omaa havainnointiaan voi kehittää.
Leiriläiset käyvät läpi pienen pöytäkirjan täytön ja tekevät leirin aikana peruskurssin tuomarikokeen, joka antaa oikeuden III-luokan tuomarilisenssin hankintaan seuraavalle kaudelle. Kuitenkin leirin loppupuolella kouluttajat keskustelevat leiriläisen kanssa seuraavalle kaudelle sovellettavasta toimintalinjasta ja suositukset tuomariluokaksi, joka saatetaan asianosaisen nimeäjän tietoon.
KOKEMUKSIA
Lounaisen aluejoukkueen 02-tyttöjen päävalmentaja Harri Matilainen kertoo: ”tuomarit oli oikein piristävä lisä tyttöjen leiritykseen. Pelilliseen harjoitteluun tuli ihan uusi sävy, kun verkolla oli harmaa paitainen kaveri pilli suussa.” Jo harjoitusten aikana keskusteluissa oli esillä positiivinen vaikutus suorituksiin. Matilainen jatkoi: ”samoin torjuntaharjoitus, jossa tuomarit kommentoivat torjuntatapahtumaa viheltämällä verkkovirheet pois. Aluksi tytöt oli vähän hämillään tuomareista, mutta lopulta apu satoi valmentajan laariin terävöityneenä pelaajien verkkotyöskentelynä. Lopulta myös tytöt tottuivat tuomareiden läsnä oloon, eikä ns. ylimääräiset enää häirinneet urheilijoiden keskittymistä. Tuomareiden läsnäolo sinänsä ei ollut häiriöksi.”
Saliharjoituksissa tuomarien on tarkoitus olla joukkueiden harjoittelun apuna, havainnoimassa virheitä ja ilmaisemassa niitä, oli oivaltavaa, että tuomarien impulssien perusteella valmentajalla oli mahdollisuus reagoida pelaajien toiminnassa ilmenneisiin virheisiin. Näissä harjoitteissa vihellysten määrä on suora ilmaus virheiden määrästä. Samalla tuomari oppii tunnistamaan virheet ja suurilla toistomäärillä myös tehtävään keskittyminen paranee. Keskittymisen rytmittäminen pelin sisällä paranee ja nuori tuomari oppii seuraamaan pelissä oikeita asioita.
Jatkossa kouluttajien tulee huomioida ehkä vieläkin selkeämmin, että pelaajien ja nuorten tuomarien kehittymisen kannalta on suotavaa pitää ohjeistus selkeänä ja yksiselitteisenä sekä tähdentää mihin harjoitteella pyritään. Otteluharjoitteet ovat leirin parasta antia ja arvokkaita kokemuksen antajia.
Aika: 4.-5.7.2016
Paikka: Kisakallion Urheiluopisto, Lohja
Kouluttajat: Mira Caven, SLeL Lounainen alue, aluekouluttaja Esa Virta, SLeL Lounainen alue, pääkouluttaja
TAUSTAA
Lentopalloliiton aluekouluttajien tuomarikoulutuksesta keräämien kokemusten perusteella lounaisella alueella päätettiin käynnistää myös tuomarien leirityskokeilu. Kokeilussa nuoret tuomarit kertaavat sääntöjä ja harjoittelevat tuomarina toimimista leiriolosuhteissa yhdessä joukkueen kanssa. Tuomarien toiminnan kehittämisen painopisteiksi leirin kouluttajat asettivat sääntöjen ja tuomaritekniikan kehittämisen III-luokan tuomarilisenssin vaatimalle tasolle. Käytännön harjoitteissa pyrittäisiin pelinomaisten suoritusten havainnointiin, virheiden perusteella reagointiin ja toimintaan eli virheen ilmaisu puheella tai vihellys ja aina käsimerkit.
SUUNNITELMA JA TOTEUTUS
Tällä historian ensimmäisellä tuomarileirillä kerrattiin sääntöjä, tuomariuden vaatimuksia, ottelun johtamista ja ottelun protokollaa.
Teoriaosuudet opiskeltiin luokkaopetuksena ja rytmitetään siten, että opittua päästiin harjoittelemaan käytännössä joukkueiden harjoitteissa. Tällaisia asioita olivat pallon käsittely, erilaiset verkkotilanteet ja esim. takapelaajan hyökkäys ja rajapallot. Leirin aikana teetetään useita erilaisia kokeita ja testejä, kuten havaintotestejä. Esimerkkinä havaintotestistä pallon putoaminen rajan läheisyyteen: havainnot 2m, 6m ja 12m etäisyyksiltä; jolla osoitetaan miten omaa havainnointiaan voi kehittää.
Leiriläiset käyvät läpi pienen pöytäkirjan täytön ja tekevät leirin aikana peruskurssin tuomarikokeen, joka antaa oikeuden III-luokan tuomarilisenssin hankintaan seuraavalle kaudelle. Kuitenkin leirin loppupuolella kouluttajat keskustelevat leiriläisen kanssa seuraavalle kaudelle sovellettavasta toimintalinjasta ja suositukset tuomariluokaksi, joka saatetaan asianosaisen nimeäjän tietoon.
KOKEMUKSIA
Lounaisen aluejoukkueen 02-tyttöjen päävalmentaja Harri Matilainen kertoo: ”tuomarit oli oikein piristävä lisä tyttöjen leiritykseen. Pelilliseen harjoitteluun tuli ihan uusi sävy, kun verkolla oli harmaa paitainen kaveri pilli suussa.” Jo harjoitusten aikana keskusteluissa oli esillä positiivinen vaikutus suorituksiin. Matilainen jatkoi: ”samoin torjuntaharjoitus, jossa tuomarit kommentoivat torjuntatapahtumaa viheltämällä verkkovirheet pois. Aluksi tytöt oli vähän hämillään tuomareista, mutta lopulta apu satoi valmentajan laariin terävöityneenä pelaajien verkkotyöskentelynä. Lopulta myös tytöt tottuivat tuomareiden läsnä oloon, eikä ns. ylimääräiset enää häirinneet urheilijoiden keskittymistä. Tuomareiden läsnäolo sinänsä ei ollut häiriöksi.”
Saliharjoituksissa tuomarien on tarkoitus olla joukkueiden harjoittelun apuna, havainnoimassa virheitä ja ilmaisemassa niitä, oli oivaltavaa, että tuomarien impulssien perusteella valmentajalla oli mahdollisuus reagoida pelaajien toiminnassa ilmenneisiin virheisiin. Näissä harjoitteissa vihellysten määrä on suora ilmaus virheiden määrästä. Samalla tuomari oppii tunnistamaan virheet ja suurilla toistomäärillä myös tehtävään keskittyminen paranee. Keskittymisen rytmittäminen pelin sisällä paranee ja nuori tuomari oppii seuraamaan pelissä oikeita asioita.
Jatkossa kouluttajien tulee huomioida ehkä vieläkin selkeämmin, että pelaajien ja nuorten tuomarien kehittymisen kannalta on suotavaa pitää ohjeistus selkeänä ja yksiselitteisenä sekä tähdentää mihin harjoitteella pyritään. Otteluharjoitteet ovat leirin parasta antia ja arvokkaita kokemuksen antajia.
MITÄ SEURAAVAKSI ?
Tuomarien aluekoulutuksessa nimeäjien ja kouluttajien yhteistyö seurojen kanssa tulee entistä tärkeämmäksi etsittäessä nuorille tuomareille soveltuvia pelejä vihellettäväksi. Kaikkia nuoria tuomareita pitää kaikkien tahojen yhdessä tukea jatkamaan tuomaritoiminnan parissa. Tämä tuki muodostuu huomioimisesta turnauksien nimeämisiä tehtäessä ja turnauksen aikana kannustavana palautteena jokaisen ottelun lopuksi.
Resurssit koota tietoa nuorten tuomarien menestymisestä otteluissa ovat rajalliset. Siksi yhteistyö seurojen tuomarivastaavien ja aluekouluttajien kesken on tärkeää. Lahjakkuuksien tunnistaminen ja soveltava ohjaaminen on meidän kaikkien lajin parissa toimivien velvollisuus. Turnausvastaavan ja järjestävän seuran tuomarivastaavan roolit vaikuttajina on tärkeä aluekouluttajien lukuisten tehtävien ja rajallisten resurssien takia. Nuoria tuomareita voisi ohjata joukkueiden mukaan turnauksiin myös vieraspeleihin. Silloin turnauksiin on käytettävissä riittävästi nuoria tuomareita ja yhden aikuisen tuomarin läsnäolo riittää hankalien tilanteiden ratkaisemisessa.
Vain kahden päivän leirin perusteella voin kannustaa muitakin käynnistämään lentopallon tuomarien kouluttamisen ja nuorten tuomarien käyttämisen joukkueiden harjoittelun apuna. Näihin tehtäviin nuoria on käytännöllistä kouluttaa juuri tämän leirin mallin mukaan; sopivassa suhteessa teoriaa ja käytännön harjoittelua tavalla, jossa välitön oikeita toimintamalleja korostava palaute auttaa eteenpäin. Oppimiselle ja oivaltamiselle löytyy tilaa, kunhan sille annetaan mahdollisuus.
Uutinen julkaistu 25.7.2016
Kirjoittaja Esa Virta on Suomen Lentopalloliiton Lounaisen alueen pääkouluttaja ja Lentopalloliiton erotuomariryhmä jasen.
Kouluttajilla on pitkä kokemus liigatuomarina ja aluekouluttajana.
Tuomarien aluekoulutuksessa nimeäjien ja kouluttajien yhteistyö seurojen kanssa tulee entistä tärkeämmäksi etsittäessä nuorille tuomareille soveltuvia pelejä vihellettäväksi. Kaikkia nuoria tuomareita pitää kaikkien tahojen yhdessä tukea jatkamaan tuomaritoiminnan parissa. Tämä tuki muodostuu huomioimisesta turnauksien nimeämisiä tehtäessä ja turnauksen aikana kannustavana palautteena jokaisen ottelun lopuksi.
Resurssit koota tietoa nuorten tuomarien menestymisestä otteluissa ovat rajalliset. Siksi yhteistyö seurojen tuomarivastaavien ja aluekouluttajien kesken on tärkeää. Lahjakkuuksien tunnistaminen ja soveltava ohjaaminen on meidän kaikkien lajin parissa toimivien velvollisuus. Turnausvastaavan ja järjestävän seuran tuomarivastaavan roolit vaikuttajina on tärkeä aluekouluttajien lukuisten tehtävien ja rajallisten resurssien takia. Nuoria tuomareita voisi ohjata joukkueiden mukaan turnauksiin myös vieraspeleihin. Silloin turnauksiin on käytettävissä riittävästi nuoria tuomareita ja yhden aikuisen tuomarin läsnäolo riittää hankalien tilanteiden ratkaisemisessa.
Vain kahden päivän leirin perusteella voin kannustaa muitakin käynnistämään lentopallon tuomarien kouluttamisen ja nuorten tuomarien käyttämisen joukkueiden harjoittelun apuna. Näihin tehtäviin nuoria on käytännöllistä kouluttaa juuri tämän leirin mallin mukaan; sopivassa suhteessa teoriaa ja käytännön harjoittelua tavalla, jossa välitön oikeita toimintamalleja korostava palaute auttaa eteenpäin. Oppimiselle ja oivaltamiselle löytyy tilaa, kunhan sille annetaan mahdollisuus.
Uutinen julkaistu 25.7.2016
Kirjoittaja Esa Virta on Suomen Lentopalloliiton Lounaisen alueen pääkouluttaja ja Lentopalloliiton erotuomariryhmä jasen.
Kouluttajilla on pitkä kokemus liigatuomarina ja aluekouluttajana.